Pop up izložba: "Granice pogleda", Josip Pratnemer, Valentina Damjanović

Calendar69 bf4bc7235415b38c1bc8ef53678928b03dd2297c0025d04f47182dfc9afd1527 20.11.2025. Man42 ae1cb02a74a7536029db89d487ad480558c7066e2ea1ae54e2d0c9f502f76a7b
Large d12b9d1a dd18 493b b1e2 67fcb9c39b93





Granice pogleda

Izložba "Granice pogleda" Josipa Pratnemera i Valentine Damjanović ambijentalna je studija uloga koje zauzimamo ili možemo zauzeti kada promatramo umjetničko djelo, ali i neobičnom načinu na koji umjetničko djelo u konačnici 'gleda' na nas - ne tek kao puke promatrače ili posjetitelje već aktere koji svojim 'angažmanom' oblikuju vidljivost pojedinačnog djela ili ambijenta. U prostoru osječkog Kazamata uz radove u potpunosti okrenute unutra, prema samima sebi, imamo osjećaj kako se nalazimo negdje onkraj - u mizansceni - te kako je upravo ona prikazana kao poprište umjetničkog eksperimenta, a čija je scena život sam kako se ovaj pojavljuje u svojoj 'spektakularnoj cijelosti', odnosno, kao slika svijeta. U slučaju ove izložbe, a i prostora u kojem je postavljena, mogli bismo reći kako se nalazimo iza slike, na izletu u području (prazne) infrastrukture, pročišćenom, ali donekle ustajalom prostoru-iza, ujedno intimnim i stranim.
Za ispravno čitanje ovih radova - onkraj mogućnosti da ih se promotri i kao trivijalne parafraze neke dječje igre - potrebno je u misli prizvati cjelokupan kompleks metaforičkih i simboličkih izraza koje uobičajeno povezujemo s idejom 'kuće lutaka', a potom minijaturizacije, voajerstva i spektakularne organizacije našeg svakodnevnog života. Sve su to, dakako, djelatni uzroci transformacija ne samo onoga što se promatra već i karaktera promatrača u cjelini toga odnosa. Za kuću lutaka, promatrač je - kao i u slučaju minijaturizacije - nesaglediv, omnipotentan, div koji transcendira vidljivost u ikakvom obliku povratne sprege, pa tako i sam, u svojoj veličini ne može vidjeti predstavljeni svijet - sam spektakl - drugačije nego li kao 'igračku'. Prisjetimo se samo i Ibsenove 'Lutkine kuće', ali i idioma ''puppet state'' koji ne mora biti samo politički pojam - marionetska država - već kibernetički i prije svega metaforički pojam koji opisuje neko stanje - eng. ''state'' - življenog svijeta. Snažan simbolični kontrast i dinamika konkretno izokrenutog svijeta uspostavljenog u ambijentalnom sklopu između Josipa Pratnemera i Valentine Damjanović očituje se u samim mogućnostima sagledavanja njihovih radova koji su u svom postavu oboje do jednake mjere i na radikalan način izvrgnuti znatiželjnom, voajerskom, sveprožimajućem pogledu posjetitelja, bilo kroz 'špijunku' ili kroz 'prozor'. Svaki na svoj način definira vizualnim, odnosno likovnim jezikom granice svijeta iza onoga što se uobičajeno prikazuje kao samo po sebi razumljivo i svakodnevno.

Pa kao što je to slučaj s čitavom izložbom, rad "Bez adrese" Valentine Damjanović nastoji (raz)otkriti transparentnost granica unutar kojih se kreće mišljenje, načina na koji ono unatoč svemu - pa i stanju stvari u kojima je sve postalo providnim - i dalje traži 'prozore', a propitujući izrazito relevantno pitanje "nevidljivosti" kao umjetničkog medija i to upravo na način de-konstrukcije. Izbacujući i zamjenjujući konstruktivne elemente i ulogu zida, svodeći tako granice unutarnjeg i vanjskog na niz - mrežu, ili matricu - prozora evocira u materijalnoj formi ono što je godinama ranije tematizirao John Cage u svojoj radikalnoj glazbenoj kompoziciji 4'33'' sastavljenoj od praznine, odnosno niza tišina bez kojih niti jedno drugo glazbeno djelo ne bi moglo postojati, a zbog kojih upravo njegovo djelo nestaje i de facto ne postoji. Upravo je na taj način prostor izgubio svoj objektni karakter i postao specifičnim doživljajem, jednako kao što je u Cagea glazbena izvedba nestala nauštrb iskustva njene anticipacije - slučajna glazba i prostorna situacija tu su izjednačeni. Ostavljeni u tišini, odnosno intimnom ambijentu izvedenom u formi transparentne konstrukcije, stanja prisutnih aktivno transformiraju atmosfere životnog prostora na gotovo 'meteorološki' način, a čime rad "Bez adrese" zadobiva važenje općeg iskaza o određenim situacijama naše svakodnevice.

Pratnemerovo unaprjeđenje priznanjem nagrađenog koncepta "Špijunka" s posljednjeg Slavonskog Biennalea - jednako evokativnog podnaslova "Institut nevidljivog - prostori percepcije" - u kontekstu ove izložbe, odnosno rada "Peeping Tom" zaoštrena je i dovedena do svojih krajnjih mogućnosti upravo kroz dijalog s instalacijom Valentine Damjanović te zajedno čine sklop koji implicitno, ali i kritički istražuju, odnosno problematiziraju sliku "sretnog ujedinjenja" koje je opisivao i Guy Debord u svom Društvu spektakla kao "okruženog očajem i strahom, u mirnom središtu nesreće". Onkraj te kritičke manifestacije, a kao produžetak naših psiholoških stanja, ovi nas radovi stoga pozivaju u metafizički prostor naše svakodnevice, da u njemu pronađemo sebe kao strance u svijetu postavljenom na-glavačke - ili barem zrcalno zaokrenutom - i time promislimo svoju ulogu u već više puta spominjanom društvenom spektaklu.

Dario Vuger

-

Josip Pratnemer, rođen je 1996. godine u Osijeku. Diplomirao je 2024. godine na studiju Likovna kultura, modul kiparstvo na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku u klasi Tihomira Matijevića. Godine 2018. dobiva Erasmus stipendiju te provodi jedan semestar na poljskoj akademiji Akademia sztuk pięknych w Gdańsku u Gdańsku. Godine 2021. dobiva drugu Erasmus stipendiju te provodi jedan semestar na rumunjskoj akademiji Universitatea de artă și design din Cluj-Napoca u Cluj-Napoci. Godine 2023. dobiva treću Erasmus stipendiju te semestar provodi na Escola Superior de Media Artes e Design u Portu, Portugal. Godine 2021. dobiva nagradu Odsjeka na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku za najbolji umjetnički rad. 2024. Godine 2024. osvaja drugu nagradu na DA! festivalu. Iste godine dobiva posebno priznanje žirija za rad na izložbi 29. slavonski biennale. Od 2021. godine je član Hrvatskog društva likovnih umjetnosti Istok. Do sada je izlagao na skupnim izložbama i tri samostalne, te je sudjelovao na brojnim radionicama.

Valentina Damjanović, rođena je 9. veljače 1998. godine u Đakovu. Srednjoškolsko obrazovanje završila je u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna u Osijeku 2017. godine. Iste godine upisuje Akademiju za umjetnost i kulturu u Osijeku, gdje je 2024. diplomirala i stekla titulu univ. mag. educ. art. na modulu Kiparstvo pod mentorstvom prof. dr. art. Tihomira Matijevića. Tijekom studija Valentina je obogatila svoje obrazovanje sudjelovanjem na studentskim razmjenama u Poljskoj (Gdańsk), Rumunjskoj (Cluj-Napoca) i Portugalu (Porto). Od 2021. godine članica je Hrvatskog društva likovnih umjetnika Istok, a trenutno djeluje i kao članica upravnog odbora društva. Valentina je realizirala tri samostalne te sudjelovala na nekoliko skupnih izložbi.

Ulaz na izložbu je slobodan.
RADNO VRIJEME GALERIJE KAZAMAT:
srijeda, četvrtak i petak od 17 do 20 sati
subota i nedjelja od 10 do 13 sati