Tomislav Hršak - F;R;Š;
Inspiriran izlagačkim prostorom i kontekstom u kojem se on nalazi, Tomislav Hršak, kipar po zvanju, predstavlja se izložbom F;R;Š; u osječkoj galeriji Kazamat. Naziv izložbe početna su slova triju radova koje Hršak ovom prilikom izlaže, Fontana, Robot i Šajba. Hršak na XIV. Trijenalu hrvatskog kiparstva izložio je crveno obojenu konstrukciju za čišćenje tepiha… Primjećuje kako se ista danas više ne koristi, već stoji na raznim lokacijama kao netaknuti svjedok prošlog vremena. Rad je izložio pod nazivom SPOMENIK…, a spominjem ga zbog rada Fontana. Autorovim riječima, Fontana je kotao za kolinje, napunjen vodom u koji je ugrađena pumpa za vodu s RGB svjetlom. Hršak opet pronalazi napušteni alat za izvršavanje određenog posla. No ovaj put alat je doslovno napušten, barem u kontekstu geografije ili prošlogodišnje svinjske kuge. Stavivši pumpu za vodu u njega, stvara fontanu tj. prostornu činjenicu oko koje se okupljaju ljudi. Svjetlo s pumpe proizvodi osjećaj atmosfere nekog završenog događaja. Pored svjetla i žamora vode iz kotla, koje ovom prilikom možemo čuti i vidjeti, u nekom trenutku u vidnom polju pojavljuje se robot usisavač. Robot - kojemu autor, izostavivši riječ usisavač, daje 50 % tautološki naziv, neumorno radi svoj posao, skupljajući prljavštinu s poda galerije. Možemo reći da onaj prvi posjetitelj u danu, osim samog robota vidi i posao koji je Robot odradio. Uz Robota izložena je i konstrukcija s vrećicom u koju čuvar izložbe nakon svakog radnog dana prazni Robota. Stoga i posjetitelj poslije prvog posjetitelja ima mogućnost vidjeti odrađen posao, ali u formi skulpture koju Robot u suradnji s čuvarom stvara. Posljednji rad pod nazivom Šajba, žuto staklo s uzorkom saća postavljeno na postojeći prozor, u određenom trenutku dana pod utjecajem sunčeve svjetlosti projicira jarko žuto svjetlo u prostor Kazamata. Zatečena situacija djeluje kao uvodna scena iz nekog postapokaliptičnog filma, gdje se tek trebaju utvrditi događaji koji su joj prethodili. A za one koji nemaju viška vremena i događaji su im jasni, situacija sa žutim svjetlom na rubu Kazamata (komori) koji je longitudinalnog tlocrta i nalazi se u određenom (širem) kontekstu, djeluje kao spas, zove Van.
Mihael Klanjčić
Životopis umjetnika:
Tomislav Hršak rođen je 10. 6. 1992. u Zagrebu. Diplomirao je 2017. na Nastavničkom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika i Hrvatskog društva likovnih umjetnika.
Samostalne izložbe:
- Otkrivanje SPOMENIKA…Krapina, 2024. Otkrivanje SPOMENIKA…Karlovac
2023.Otkrivanje SPOMENIKA…, Split; Nebo, Galerija Kranjčar, Zagreb, Nebo, Galerija SC, Zagreb
- Otkrivanje SPOMENIKA…, Savica, Zagreb ( U sklopu 14. trijenale hrvatskoga kiparstva).
- 27, Galerija Grada Krapine, Krapina; Sim-Tam, Galerija Flora, Dubrovnik; Suzbijenost u nejasnoći, Galerija Zilik, Karlovac.
- Života, Galerija Šira, Zagreb; Drugo središte okolnosti, Galerija Bačva, Dom HDLU, Zagreb; Tirkizna upregnutost, Državni arhiv u Zagrebu, Zagreb.
Grupne izložbe:
- 37.Salon mladih, HDLU, Meštrovićev paviljon, Zagreb
2022.18. Erste Fragmenti, Lauba, Zagreb; 14. trijenale hrvatskoga kiparstva, Gliptoteka HAZU, Zagreb; XIV. Triennale hrvatskog medaljerstva i male plastike, Muzej likovnih umjetnosti, Osijek.
2021.; Drava art biennale, Muzej grada Koprivnice; More, ljudi, obala, Muzej grada Šibenika, Šibenik; Discosure art festival, Pogon Jedinstvo, Zagreb; 9.Zagorski likovni salon, Galerija grada Krapine, Krapina.
- 13. trijenale hrvatskoga kiparstva, Gliptoteka HAZU, Zagreb; 8. Zagorski likovni salon, Galerija grada Krapine, Krapina; 34. Salon mladih, Panoptikon, Dom HDLU, Meštrovićev paviljon, Zagreb